سایت های غواصی جزیره فارور

سایت های غواصی جزیره فارور

سایت های غواصی جزیره فارور

جزیره فارور یکی از جزایر کوچک و زیبایی قرار گرفته در جنوب کشور است که بستری مناسب جهت غواصی را به علاقه‌مندان به غواصی ارائه می‌دهد؛ جزیره فارور در فاصله 30 کیلومتری جزیره زیبایی کیش قرار گرفته و دارای ابعاد طولی و عرضی برابر با هفت و نیم و چهار و نیم کیلومتر می باشد. فاصله جزیره فارور تا نزدیک ترین نقطه از سواحل ایران برابر با بیست کیلومتر بوده و مساحت این جزیره نیز حدودا بیست و شش کیلومتر مربع وسعت دارد. گفتنی است ارتفاع بلند ترین نقطه آن نسبت به سطح دریا صد و چهل و پنج متر می باشد.

سطح جزیره فارور پوشیده از تپه های ماهورهای کوچک بوده و گفتنی است که این جزیره دارای شیب های تند و پرتگاه هایی است که گاها ارتفاع آن به بیش از ده متر نیز می‌رسد.

جزیره فارور در حال حاضر یک جزیره غیر مسکونی محسوب می‌شود اما با در نظر گرفتن بقایای ساختمان های مخروبه و همچنین اراضی کشاورزی بایر و چاه های آب در آن می‌توان به این موضوع پی برد که این جزیره در زمان های گذشته مسکونی بوده است.

غواصی جزیره فارور

سایت های غواصی جزیره فارور

باید گفت که جزیره فارور از غنی ترین نقاط خلیج فارس از نقطه نظر غواصی و منابع آبزی در خود بوده که این موضوع سبب آن شده که جزیره فارور هر ساله پذیرایی بسیاری از دوست داران طبیعت و همینطور غواصان و علاقه مندان به غواصی باشد. دسترسی به جزیره فارور نیز همانند جزیره هندورابی بوده و شما از طریق جزیره کیش و با کمک از قایق های چارتر و یا حتی تور هایی که مراکز غواصی جزیره کیش برگزار می‌کنند، می‌توانید به این جزیره رفته و از طبیعت و سایت های غواصی موجود در آن بهره ببرید. گفتنی است که مسافت بین جزیره کیش تا رسیدن به جزیره فارور برابر با چهل و پنج دقیقه می باشد. در شمال و جنوب جزیره فارور می‌توانید ریف های مرجانی موجود در آن را مشاهده کنید؛ همچنین در مجاورت آن (نه کیلو متری جزیره فارور) جزیره کوچکی به نام بنی فارور قرار دارد که پناهگاهی طبیعی برای انواع گونه های آبزی اعم از اژدر ماهی، لابستر، سفره ماهی، ریف شارک های کوچک و متوسط و گاها دلفین های خاکستری و باتل نوز به شمار می‌رود.

باید اذعان داشت که متاسفانه در سال های اخیر ریف های مرجانی قرار گرفته در شمال جزیره فارور مورد تهاجم بشری قرار گرفته و حجم وسیعی از آن ها توسط استفاده از توره های کشتی (ترال) در حجم گسترده ای تخریب شده اند؛ در اطراف آب های این جزیره می‌توانید انواع مرجان های سخت، شاخ گوزنی، مغزی، و مرجان های نرمی همچون شقایق های دریایی و گرگانیا را مشاهده کنید.

یکی از زیبایی که سفر شما را به این جزیره لذت بخش تر و خاطره انگیز تر خواهد کرد، رقص دلفین ها در جوار قایق های غواصی بوده که می‌تواند این تجربه را برای شما بسیار لذت بخش و به یاد ماندنی کند.

همچنین باید گفت که جزیره فارور از منطقه های محافظت شده دریایی محسوب می شود. در رابطه با سایت های غواصی جزیره فارور نیز باید گفت که عمق سایت های جنوبی این جزیره ما بین ده تا بیست و پنج متر بوده و سایت های مناسب جهت غواصی در جزیره بنی فارور نیز ما بین چهارده الی هجده متر می‌باشند.

درباره جزیره فارور

جزیره فارور در زمان ساسانیان جزو کوره اردشیر خوره استان پارس بوده و تا پس از اسلام تا دوران معاصر، این جزیره بخشی از استان های فارس، کرمان، بلوچستان و هرمزگان بوده است. همانطور که پیشتر اشاره شد، جزیره فارور در گذشته مسکونی بوده و ساکنین آب مورد نیاز خود را از طریق چاه های کنده شده، تامین می‌کردند که همچنان نیز می‌توانید اثرات این چاه ها را در دره ناخدا در خاور جزیره مشاهده کنید البته آب آن شور بوده و سطح آب در عمق سه متری می باشد. ساکنین این منطقه نیز به کار غواصی و ماهیگیری سرگرم بودند؛ گفتنی است که جایگاه صید مروارید در جزیره فارور در محلی با نام نجوا قرار داشت که تا پیش از وقوع جنگ جهانی دوم زندگی مردم این منطقه تقریبا از راه صید صدف و مروارید می گذشت. جالب است بدانید در دهه نخست سده 14 خورشیدی در جزیره فارور 6 کشتی بزرگ صید صدف و مروارید مشغول فعالیت بودند.

سخن آخر

اگر که به غواصی علاقه دارید و به دنبال یافتن مکان های جدید و تازه برای داشتن تجربه های نوین هستید، یکی از سایت های غواصی که می‌توانید در سفر های آتی خود جهت غواصی در نظر داشته باشید سایت های غواصی جزیره فارور است؛ پس اگر که به جزیره کیش سفر کردید البته پس از غواصی در سایت های غواصی جزیره کیش، می‌توانید سری به جزیره فارور بزنید و در کنار لذت بردن از طبیعت این جزیره از غواصی در سایت های غواصی جزیره فارور نیز لذت ببرید.


وب‌اپلیکیشن Ddiver را به صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

1 - در نوار پایین روی دکمه Share بزنید.

2 - گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.

3 - در مرحله بعد در قسمت بالا روی Add بزنید.

Ddiver - آموزش غواصی در کیش