سایت های غواصی جزیره شیدور

سایت های غواصی جزیره شیدور

سایت های غواصی جزیره شیدور

جزیره شیدوَر یا شِتوَر که در جنوب ایران و استان هرمزگان قرار دارد یکی از نقاط دیدنی این منطقه محسوب می‌شود که طول آن برابر با 8/1 کیلومتر و عرض این جزیره نیز حداکثر برابر با 8/0 کیلومتر بوده و مساحت آن 1 کیلومتر مربع است.

جزیره شیدوَر دارای تعداد زیادی مار های سمی سیاه رنگ کوچک بوده که  اکثرا نیز زیر شن ها مخفی شده‌ اند، شاید بتوان غیر مسکونی بودن این جزیره و خالی از سکنه بودن جزیره شیدوَر را به دلیل حضور این مارهای سیاه رنگ کوچک در سر تا سر جزیره دانست؛ در زبان محلی به جزیره شیدوَر، مارو می‌گویند و نام دیگری که این جزیره با آن شناخته می‌شود جزیره ماران است.

جزیره شیدوَر نزدیک به جزیره لاوان قرار گرفته و اگر که به دیدن سایت های غواصی جزیره لاوان رفتید، شاید بد نباشد تا به جزیره شیدوَر که در فاصله حدود یک و نیم کیلومتری شرق این جزیره قرار گرفته است سری بزنید. باید اضافه کرد که جزیره شیدوَر از سال 1366 تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است و یکی از پناهگاههای مهم حیات وحش محسوب می‌شود و یک منطقه طبیعی محافظت شده است.

سایت های غواصی جزیره شیدور
سایت های غواصی جزیره شیدور

شاید جالب باشد که بدانید جزیره شیدوَر از با ارزش ترین و مهم ترین پناهگاه های حیات وحش برای پرندگانی همچون عقاب دریایی دم سفید، لاک پشت های دریایی، دلفین ها و ماهی ها در خلیج فارس محسوب می‌شود. همچنین در سال 1395 از سمت دبیرخانه کنوانسیون گونه های مهاجر که واقع در دفتر منطقه یونپ در بانکوک، این جزیره یعنی جزیره شیدوَر به عنوان یکی از مهم ترین زیستگاه های برای لاک پشت های دریایی معرفی شده است و به شبکه مناطق مه لاک پشت های دریایی در اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا پیوسته است.

اگر که برای غواصی به جزیره شیدوَر استان هرمزگان سفر کرده اید باید به شما بگوییم که در اطراف این جزیره مرجانهای طبقاتی بسیار زیبایی وجود دارند که دیدنشان خالی از لطف نخواهد بود و باید گفت که از معدود نقاطی در خلیج فارس می‌توانید چنین مرجانهای را مشاهده کنید. در آب های اطراف این جزیره می‌توانید انواع آبزیانی همچون خفاش ماهی، دلقک ماهی، اژدر ماهی و همچنین انواع ماهی های زیبا و رنگارنگی را از جمله موری ایل(مار ماهی) را مشاهده کنید.

گفتنی است که عمق سایت جنوبی غربی جزیره شیدوَر بین 3 تا 9 متر می باشد.

با جزیره شیدوَر بیشتر آشنا شوید

جزیره شیدوَر به بهشت پرندگان معروف است، این جزیره شنی، مرجانی و صخره‌ای مسطح بوده که بلندترین نقطه آن تنها 8 متر ارتفاع دارد؛ آب هوای این جزیره مانند دیگر جزایر جنوبی گرم و البته خشک بوده و میزان بارندگی متوسط سالیانه آن برابر با 150 میلی متر بوده و متوسط دمای سالیانه در جزیره شیدوَر برابر با 29 درجه سانتیگراد می‌باشد؛ البته گفتنی است که در اواخر مرداد ماه دمای هوا به بیش از 45 درجه سانتی گراد می‌رسد.

جزیره شیدوَر دارای دو نوع ساحل صخره ای و ماسه ای بوده که در بخش های غربی و جنوب غربی جزیره سواحل صخره ای قابل مشاهده هستند. پوشش گیاهی جزیره نیز طبعا شامل گیاهان شورپسند و مقاوم در برابر بوته ای هستند و در این جزیره تنها چند درختچه کهور قابل مشاهده است. مهم ترین گیاهانی که در این جزیره وجود دارند گیاهانی از گونه های باتلاقی شور پسند، ریش بز، سیاه شور، قلیا، شمعدانی وحشی، گل گندم، اسفناج کوهی و کام تیغ هستند.

جزیره شیدوَر همانطور که گفتیم به بهشت پرندگان معروف است که برای این لقب نیز دلیل خوبی دارد چرا که این جزیره محل مناسبی برای جوجه آوری پرندگانی همچون پرستو های دریایی پشت دودی و بد صدا، پرستو دریایی تیره، پرستو دریایی کاکلی کوچک، کاکایی صورتی و همچنین لاک پشت های منقار عقابی، سبز، چرمی و سرخ محسوب می‌شود. گفتنی است که سالانه بیش از 50000 جفت پرستوی دریایی در جزیره شیدوَر جوجه آواری می‌کنند و همچنین نیز در این جزیره زاد آوری بیش از 30 جفت اگرت ساحلی و حواصیل سبز نیز گزارش شده است.

فصل تابستان زمان مناسبی جهت مشاهده جوجه آوری پرستو های دریایی بوده و در فصل زمستان نیز تعداد بسیاری از پرندگان مهاجر قابل رویت هستند.

جزیره شیدوَر دارای ساحل ماسه ای و مرجانی بوده که به رنگ سفید هستند و همینطور بستر سفید رنگ و آب زلال آن بستری مناسب را جهت غواصی و مشاهده آبزیان به وجود آورده است.

جهت دسترسی به جزیره شیدوَر، نزدیکترین راه از طریق بندر مقام و یا بندر نخیلو بوده که لازم است تا به طور اختصاصی با قایقران های منطقه هماهنگ کنید. همچنین به جهت ورود به منطقه محافظت شده  جزیره شیدوَر می بایست از اداره محیط زیست شهرستان بندرلنگه یا استان هرمزگان مجوز های لازم را تهیه و اخذ کنید.

پیشنهاد می‌کنیم تا جهت بازدید از جزیره شیدوَر و غواصی در سایت های غواصی جزیره شیدوَر فصل زمستان را انتخاب کنید تا بتوانید از سفرتان به جنوب ایران بیشترین لذت را ببرید.


وب‌اپلیکیشن Ddiver را به صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

1 - در نوار پایین روی دکمه Share بزنید.

2 - گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.

3 - در مرحله بعد در قسمت بالا روی Add بزنید.

Ddiver - آموزش غواصی در کیش