غواصی در دریاچه گهر دورود

غواصی در دریاچه گهر دورود

غواصی در دریاچه گهر دورود

در جناح غربی رشته اشترانکوه و در جنوب تنگه تاپاله و گردنه پنبه کال و جناح شمال شرقی کوه سرسبز در یک منطقه حفاظت شده، دو دریاچه گهر بزرگ و کوچ قرار گرفته اند؛ این دو دریاچه یا به بیان بهتری دریاچه گهر در استان لرستان جای گرفته اند. عمق تقریبی به دست آمده از دریاچه گهر بزرگ حدودا برابر با 28 متر بوده و مساحت این دریاچه برابر با 100 هکتار می باشد که دارای طولی به اندازه 2.5 کیلومتر بوده که سطح دره را پوشانده است.

گفتنی است که این دو دریاچه در طول سال افراد علاقه مند بسیاری را به سوی خود می کشانند که از راه های گوناگون خود را به سمت کرانه ای فیروز گهر می رسانند. از جمله مهمترین مسیر های که منتهی به دریاچه گهر است مسیری است که بعد از صعود به قله 4150 متری سن بران و با فرود از طریق دهلیز علامت گذاری شده غربی که با کمک گذرگاه تنگنایی صخره ای برف چالی به این دریاچه می رسد. مسیری که گفته شده به هنگام فرود از قله پیدا کردنش کمی مشکل و دشوار در نظر می رسد اما به رسیدن به دریاچه و دیدن آن می ارزد.

از دیگر روش های دسترسی به این دریاچه، از سمت شهرستان دورود و آبادی درب آستانه که در جناح شمالی اشترانکوه قرار دارد میباشد. همچنین که جدیدا نیز جاده ای از آبادی درب آستانه به سوی دریاچه گهر، ایجاد کرده اند که این راه تا نزدیکی گردنه پنبه کال ادامه دارد.

غواصی در دریاچه گهر دورود

از آن جایی که این مسیر دسترسی راحت تر و سریع تری را در اختیار افراد گذاشته است، بسیار مورد توجه گردشگران و علاقه مندان شده است. از جمله دیدنی های دریاچه گهر میتوان به دره گهر و یا دریاچه کوچکتر آن اشاره کرد که در قسمت جنوبی آن و در فاصله ای نزدیک از دریاچه گهر بزرگ قرار گرفته است و بیشتر مانند یک نیمه باتلاق می باشد.

این دریاچه همانطور که گفته شد در میانه رشته کوه اشترانکوه در استان لرستان قرار گرفته است و همچنین که در ارتفاع 2360 متری از سطح دریا قرار گرفته است. باید گفت که این دریاچه به نگین اشترانکوه معروف بوده و یکی از زیباترین دریاچه های طبیعی در ایران محسوب می شود که بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود.

همچنین باید گفت که این دریاچه از نظر محیط طبیعی و زیست بومی نیز اهمیت بالایی داشته و از آنجایی که مسیر ماشین رو ندارد تا حد بسیار زیادی بکر بودن و سالم ماندن خودش را مدیون به این موضوع بوده چرا که خوشبختانه به این علت از دست خرابی ها و آلودگی های انسانی تا حد بسیاری به دور مانده است.

دریاچه گهر استان لرستان یکی از زیباترین دریاچه های طبیعی ایران بوده که حدود یک و نیم کیلومتر طول داشته و در حدود 400 تا 800 متر  و بین 4 تا 28 متر نیز عمق داشته که در 33 کیلومتری جنوب شرقی دورود، با ارتفاعی 2360 متری از سطح دریا در میان منطقه محافظت شده اشترانکوه قرار گرفته است. گفتنی است که طبیعت این منطقه در تابستان ها و به خصوص بهار بسیار زیبا و دیدنی بوده که پیشنهاد میکنیم در این زمان ها به بازدید از این دریاچه بپردازید.

طبق احتمالات و فرضیه ها دریاچه گهر به احتمال بالا در اثر وقوع زمین لرزه ای بزرگ به وجود آمده است؛ که باید اضافه کرد که این دریاچه بر روی گسل اصلی امروزی زاگرس قرار گرفته است. که همین موضوع این فرضیه را که به احتمال بالا دریاچه گهر در اثر جنبش گسل دورود و روی دادن یک زمین لغزش یا سنگ ریزش را تقویت میکند.

از سوی بالای دریاچه، جوی آبی به دریاچه سرازیر می شود که در ادامه آن به دریاچه دیگری که در حدود فاصله 40 دقیقه پیاده روی از این دریاچه قرار گرفته راه یافته که این دریاچه همان گهر دوم یا گهر پایین بوده که یکی دیگر از پدیده های طبیعی زیبای این منطقه به شمار می‌رود. گفتنی است عمق این دریاچه کم بوده و به کمی دقت میتوان به راحتی ماهیان کف دریاچه را مشاهده کرد.

برگردیم به دریاچه گهر اصلی؛ این دریاچه زیستگاه مناسبی برای آبزیان و دیگر حیوانات وحشی بوده که در اطراف خودش نیز جنگل انبوهی وجود دارد که البته در معرض خطر است. ساحل این دریاچه ماسه ای بوده و عمق آن به تدریج عمیق می شود.

این منطقه محافظت شده، یعنی منطقه محافظت شده اشترانکوه علاوه بر دریاچه های گهر، دارای دیگر پدیده های زیبایی همچون تونل برفی، پریز کوه، کمندان، چشمه وقت ساعت و همچنین دره اسپر بوده که در این منطقه که 98 هزار هکتار وسعت دارد، گسترش یافته اند و یکی از مهمترین منابع طبیعی در ایران به شمار میروند.

در بیست ششم تا بیست و هشتم مرداد ماه، گزارشات تهیه شده از تیم غواصی اعزام شده به این دریاچه به شرح ذیل به دست آمده است:

دمای آب دریاچه در سطح آن 20 درجه سانتی گراد

دمای آب دریاچه در عمق 3 متری 19 درجه سانتی گراد

دمای آب دریاچه در عمق 5 متری 18 درجه سانتی گراد

همچنین در عمق 5.5 متری ترموکلاین وجود داشته و دمای آب در آن به 12 درجه سانتی گراد رسیده است.

دمای آب دریاچه در عمق 15 متری 8 درجه سانتی گراد

میدان دید درون آب دریاچه ما بین 3 الی 5 متر بوده و بستر این دریاچه در ساحل آن شنی و در برخی از نقاط آن نیز از خاک نرم تشکیل شده است. همچنین که بعد از حدود 30 متر بستر این دریاچه دچار شیب تندی شده که تا عمق 24 امتداد دارد.


وب‌اپلیکیشن Ddiver را به صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

1 - در نوار پایین روی دکمه Share بزنید.

2 - گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.

3 - در مرحله بعد در قسمت بالا روی Add بزنید.

Ddiver - آموزش غواصی در کیش