سایت غواصی اوان قزوین

سایت غواصی اوان قزوین

سایت غواصی اوان قزوین

فعالیت های انسان ها همواره تاثیر خود را بر روی طبیعت می‌گذارد و یکی از این آثار که می‌توان به آن اشاره کرد دریاچه های هستند که به طور غیر طبیعی و به وسیله انسان به وجود آمده‌اند. در کشور ما ایران به طور طبیعی 28 دریاچه طبیعی وجود داشته و 9 دریاچه غیر طبیعی که بر اثر ساخت سد به وجود آمده‌اند. از میان آنها اما 10 دریاچه وجود دارد که بسیار دیدنی و زیبا هستند؛ دریاچه اوان که در استان قزوین قرار و در منطقه معروف الموت قرار گرفته یکی از همین دریاچه ها است.

در نیمه شمالی الموت و در دامنه های کوه خشچال، در فاصله هفتاد و پنج میلومتری قزوین، دریاچه زیبایی اوان در میان چهار روستای اوان، زرآباد، زواردشت و وربن شهر قزوین قرار گرفته است.

مساحت دریاچه اوان قزوین بیش از 70 هزار متر مربع  بوده که در ارتفاع 1815 متری از دریا قرار گرفته است. طویل ترین قسمت دریاچه اوان برابر با 325 متر بوده و عرض این دریاچه نیز 275 متر می باشد.

تغذیه دریاچه اوان تنها از طریق چشمه های کوچک زیرزمینی که در بستر دریاچه وجود دارند بوده و بخش کوچک و ناچیزی از آن نیز به هنگام بارندگی تامین می شود که به صورت سطحی و با درصد خیلی کم است.

غواصی اوان قزوین

محیط دریاچه اوان سرد بوده اما درون آب به نسبت محیط پیرامون گرم تر است که همین موضوع نیز باعث وجود مه غلیظ در ابتدای صبح می‌شود که کل اطراف دریاچه را در برمیگرد. آب دریاچه اوان شیرین بوده و عمیق ترین بخش آن 6.8 متر بوده که این عدد توسط دو دستگاه دایو کامپیوتر سونتو اندازه گیری و به دست آمده است.

گفتنی است که دمای آب دریاچه اوان برابر با 23 درجه سانتیگراد بوده و برای پوشش خود می‌توانید از دو گزینه وت سوت 2.5 میل و یا راش گارد استفاده کنید. هنگام غواصی در دریاچه میدان دید شما کمتر از یک متر خواهد بود اما در برخی از نقاط کف دریاچه که چشمه آب وجود دارد دید شما تا حدود 3 متر افزایش پیدا می‌کند. البته باید گفت که بعضی از مردم محلی این منطقه عمق های متفاوتی را برای این دریاچه عنوان کرده‌اند اما تیم غواصی آنها را تایید نکرده است. بستر این دریاچه به علت داشتن رسوبات ته نشین شده و سطح پوشیده شده از لجن دارای حالت چسبنده‌ای است. در اطراف دریاچه اوان میتوانید گیاه نی را مشاهده کنید و در داخل دریاچه نیز گیاهان غوطه ور چنگال آبی و خوشاب وجود دارند و از آبزیان این دریاچه می‌توان به کپور، اردک ماهی و ماهی قزل آلای رنگین کمانی اشاره کرد.

برای رسیدن به این دریاچه از مقصد تهران می بایست در مسیر اتوبان کرج به سوی قزوین حرکت کنید و در انتهای اتوبان و در چند کیلومتری قزوین، 2 کیلومتر پس از عوارضی، مسیر فرعی به سمت راست اتوبان که با تابلو به الموت نشان داده شده را در پیش بگیرید.

پس از طی مسافتی حدودی 40 کیلومتر به رجایی دشت خواهید رسید که اگر قصد خرید خوراکی و یا وسیله دارید از همین جا باید تهیه کنید چرا که تا رسیدن به دریاچه جایی دیگری برای خرید وجود نداشته و تنها روستا های اطراف دریاچه هستند که وسایل محدودی برای فروش دارند. سپس مسیر دریاچه را از رجایی دشت به حدود 20 کیلومتر ادامه دهید و وارد مسیر آسفالت سمت چپ جاده بشوید، در صورتی که مسیر را درست بروید و وارد مسیر فرعی نشوید، این مسیر شما را به قلعه الموت می رساند. قلعه  تاریخی الموت در فاصله 45 کیلومتر دریاچه اوان قرار گرفته است؛ پیشنهاد می شود تا در طول مسیر  جهت اطمینان از راه از افراد محلی صحت مسیر خود را جویا شوید.

با اینکه جاده منتهی به دریاچه اوان قزوین مسیری صعب العبور و کوهستانی دارد اما تمام مسیر آن آسفالت بوده و مسیر زیبای را تا رسیدن به مقصد خود طی خواهید کرد، تنها موردی که ممکن است اذیت کننده باشد ساخت غیر مهندسی راه بوده که باعث شده تا گردنه ها پیچ های خطرناکی و تندی را داشته باشند که به همین علت بهتر است تا در رانندگی در این مسیرها احتیاط کنید. جاده دسترسی به دریاچه اوان حدودا سی متر بالاتر از سطح دریاچه قرار گرفته و با رسیدن به این دریاچه مطمئنا از طبیعت و زیبایی دریاچه اوان غرق لذت خواهید شد.

ضلع جنوبی دریاچه منطقه‌ای وسیعی دارد که می‌توانید در آن چادر بزنید و مستقر شوید اما در خاطر داشته باشید تا حتما لباس گرم همراه خود داشته باشید چرا که دریاچه اوان در یک منطقه کوهستانی قرار دارد و حتی در شب های تابستان نیز هوا بسیار سرد خواهد بود و می‌تواند خوابیدن در چادر را برایتان مشکل کند.

لازم به ذکر است که شنا و ماهیگیری در این دریاچه ممنوع است!


وب‌اپلیکیشن Ddiver را به صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

1 - در نوار پایین روی دکمه Share بزنید.

2 - گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.

3 - در مرحله بعد در قسمت بالا روی Add بزنید.

Ddiver - آموزش غواصی در کیش